Electronic Beats Poland

Wyrażanie wspólnoty poprzez taniec

Linie i powierzchnie w pomarańczowych odcieniach ziemi pokrywają ściany. W niszach skalnych Bhimbetka tancerze wyciągają ręce ku niebu. Jedno z najwcześniejszych przedstawień instrumentu muzycznego, bęben w kształcie klepsydry jest świadectwem początków rytualnych tańców i wspólnotowej ekstazy w epoce kamienia łupanego w Indiach; powstał ponad 9000 lat temu. Może to być jedno z początków tańca jako wyrazu zbiorowego doświadczenia. Możliwe, że ci przodkowie świętowali jedno z pierwszych “Lat Radości” w Madhya Pradesh w Indiach.

 

Wraz z rozwojem cywilizacji pojawiły się różne formy tańca, odzwierciedlające różnorodność kulturową różnych regionów.

Od wyrafinowanego baletu na francuskich dworach po tętniące życiem flamenco w Hiszpanii –  taniec stał się integralną częścią wyrażania emocji, opowiadania historii i zachowania dziedzictwa kulturowego.

Na dworach wersalskich w XVII wieku król Ludwik XIV uczynił balet tak popularną formą sztuki, że sam często występował w występach baletowych, zyskując przydomek “Tańczącego Króla”. Nie ma wątpliwości, że Ludwik XIV dostrzegał kulturową wartość dodaną tańca – uroczystości i przyjęcia we francuskich ogrodach barokowych opierały się na motywach arystokratycznych, a także osobistych preferencjach. Tutaj również świętowano nie tylko radosne lato.

 

Jako bywalec piwnicznego klubu Le Tabou, egzystencjalistyczny filozof Albert Camus, zapalony i utalentowany tancerz, poznał podobno saksofonistę jazzowego Charliego Parkera.

Po krótkiej wymianie zdań obaj zaangażowali się w przyjazny taniec, który miał zyskać legendarny status na paryskiej scenie intelektualnej i klubowej. Wkrótce potem, w 1945 roku, Maurice Merleau-Ponty,  filozof i przyjaciel egzystencjalistów, napisał te słynne słowa o filozofii tańca w swojej książce “Fenomenologia percepcji:

Tańczące ciało nigdy nie jest oddzielone od świata. Pobiera rytmy ze świata i porusza się w odpowiedzi na nie. Tancerz jest w świecie tak, jak ptak w powietrzu lub ryba w wodzie.

To właśnie tej filozofii Electronic Beats oddaje się w swojej najnowszej kampanii. Wraz z przyszłymi pokoleniami z nadzieją spoglądamy na horyzont zbliżającego się sezonu i czekamy na “Summer of Joy”.

 

 

Podczas gdy do XX wieku taniec pełnił głównie funkcje zbiorowe i rytualne, świat ruchu zmienił się po industrializacji w Europie. Pionierzy tacy jak Isadora Duncan i Martha Graham zrewolucjonizowali paradygmat tańca, skupiając się na indywidualnej ekspresji i emocjach. Do elementu wspólnotowego dołączyła nowa jakość: taniec stał się wyrazem wolności.

 

Podobnie myślący ludzie, którzy podzielają miłość do muzyki, potrzebują przyjaznego i integracyjnego środowiska, niezależnie od ich pochodzenia, w którym mogą swobodnie wyrażać siebie za pomocą wspólnego języka, jakim jest taniec. - Wolfram

W szczytowym okresie ruchu hipisowskiego, dwa lata przed legendarnym festiwalem Woodstock, w 1967 roku happening “Human Be-In” przekształcił się z protestu przeciwko zakazowi LSD w “Lato Miłości”. Lato to stało się wyrazem nowego podejścia do życia w San Francisco lat 60-tych.

To nie przypadek, że drugie “Lato Miłości” miało nastąpić jakieś dwadzieścia lat później: Kiedy Acid House rósł w siłę w Wielkiej Brytanii w 1988 i 1989 roku, Ecstasy cieszyło się największą popularnością, a kultura rave osiągnęła swój poporodowy szczyt. ”

Kiedy zachodzi słońce, budzi się inny świat” – świat podziemnych klubów, magazynów i ukrytych przestrzeni, w których subkultury znajdują ukojenie.

Od podziemnej sceny disco w latach 70. do pojawienia się kultury rave w latach 80. muzyka taneczna stała się katalizatorem transformujących doświadczeń i ruchów kontrkulturowych.

Pod koniec lat 70. Studio 54 w Nowym Jorku stało się kultowym miejscem spotkań miłośników disco i celebrytów. Jego legendarne imprezy z mieszanką soulu, funku i elektronicznych bitów wyznaczyły nowe standardy i przygotowały grunt pod nową erę kultury klubowej.

Dla mnie poczucie bycia częścią subkulturowej społeczności zawsze wiązało się ze świadomością zasady “zrób to sam”, aby przezwyciężyć przepaść między producentem a konsumentem i wykorzystać potencjał współpracy zamiast działać przeciwko sobie “.
Reznik

A rok 2023? Spoglądamy wstecz na lata pełne (ponownych) pęknięć i katastrof. Pandemia koronawirusa zmusiła ludzi na całym świecie do izolacji, a czasem samotności. Od lutego 2022 r. w Europie szaleje wojna.

Jednocześnie ludzie na całym świecie są “w pełni zanurzeni”: Metaverse i sztuczna inteligencja każdego dnia generują nowe postępy, których szybkości i konsekwencji nie jesteśmy w stanie w pełni zrozumieć w czasie rzeczywistym. W całej tej plątaninie globalna społeczność negocjuje swoje ramy społeczne: między seksizmem a feminizmem, Ableizmem a inkluzją, rasizmem a kosmopolityzmem lub klasizmem a równością.

Jak mogę połączyć moją miłość do natury i moją miłość do muzyki?
Jayda G.

Published June 16, 2023. Words by Marcus Boxler & tłumaczenie - Artur Wojtczak, photos by Nils Leon Brauer / Ozmoze.