Electronic Beats Poland

Pytamy młodych producentów

Kolejny raz postanowiliśmy pogrzebać, posłuchać, popytać i w efekcie napisać kilka słów o świeżych postaciach na polskiej scenie elektronicznej. Pytamy ich o rzeczy związane z ich pasją do tworzenia muzyki. Sprawdźcie sami, a jest bardzo różnorodnie – dobra elektronika w końcu niejedno ma imię!

Acid Tymekk (Tymoteusz Więcek)

Mój pierwszy kontakt z muzyką…

Znając swoje ucho, zakładam, że mój pierwszy kontakt z muzyką zaczął się jeszcze w łonie matki (jak wiadomo, noworodek już tam zaczyna słyszeć pierwsze dźwięki), a tak na serio, to odkąd pamiętam, miałem dojrzałe podejście do muzyki. Starałem się łapać i wychwytywać uchem wszystko, co mnie w danym tracku interesowało. Nie zawsze było kolorowo, ponieważ lata dziewięćdziesiąte i dwutysięczne stylistycznie nie były usłane różami, a dostęp do muzyki w małych miastach nie był tak łatwy, jak dziś. Mam jednak w głowie jedną z płyt, które ukierunkowały mnie w stronę elektroniczną – prawdopodobnie w 1998 roku usłyszałem koncertowy album Jeana-Michelle’a Jarre’a – „The Concerts in China”, który wywarł na mnie piorunujące wrażenie. Kolejnym krokiem była transmisja z „Love Parade” (2000 rok) na Vivie, a w 2003 zestaw teledysków do „Interstella 5555” tylko umocnił moją miłość do gatunków elektronicznych. Nie mogę nie wspomnieć o Chemicznych Braciach oraz The Prodigy, którzy wywarli ogromny wpływ na niejedno pokolenie.

Do tworzenia inspiruje mnie…

Jestem człowiekiem, który ma twórczo lepsze i gorsze dni. Jeżeli mój proces twórczy nie idzie w dobrym kierunku, staram się szukać potencjalnego źródła inspiracji. Na szczęście tutaj jest wiele czynników, które powodują odnajdywanie chęci do tworzenia – od ludzi po miejsca, echo miasta, przyrodę. Cisza także pozwala mi pozbierać myśli, które mogę później przełożyć na paletę Abletona. Jeśli chcesz coś tworzyć, to żadna siła nie zatrzyma cię przed tym procesem.

Nurt, w którym się poruszam…

Biorąc pod uwagę moją ksywkę Acid Tymekk, raczej nie trudno zgadnąć, w jakim gatunku się poruszam. Dodam natomiast, że lubię muzykę z dużą energią i sporą ilością melodii, chociaż wiadomo, jak to jest – wszystko zależy od nastroju, czasu i humoru.

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud’s privacy policy.
Learn more

Load content

Artysta, którego cenię…

Jest kilku panów, którzy pokazali mi drogę – jeden z nich to nieżyjący już I_O ze świetnym stylem i energią, drugi to Kai Tracid. Był on prawdopodobnie pierwszym człowiekiem, dzięki któremu usłyszałem brzmienie acid. Obecnie kwaśne dźwięki powracają do łask i jest w czym wybierać, zarówno jeśli chodzi o bardziej komercyjne, jak i podziemne środowisko. O pozostałych dwóch artystach, których cenię, opowiem na końcu.

Narzędzia, które są mi nie zbędne do procesu tworzenia…

Pierwsze główne to mój laptop, drugie Ableton, a dalej to już maszynki od firm Akai, Behringer, Novation, Arturia.

Moje dotychczasowe wydawnictwa…

6 minialbumów typu EP (Smr Underground, LETS TECHNO records, Differed Records, Banger Box, McCarty Records, Emperor Recordings) 7 Singli (Kryptofabbrikk, Smr Underground, Techno Expedition, Nothing But, Mystery Train Recordings, Phunk Traxx) 3 Remixy (2x Dirty Stuff Records, Chaoz Recordings)

Najbliższe plany…

Najbliższe plany dotyczą wydawnictwa, czyli Kaheru. To label założony przez świetnych ludzi z piękną energią, a wśród nich Mikołaj Barta i Tom Rotzki. Ja również dodałem trzy grosze jako ostatni z muszkieterów do powstania tego galimatiasu. Wierzę również, że z taką tracklistą przygotowywana przez nas inauguracyjna kompilacja VA, przypadnie każdemu słuchaczowi do gustu. Następnie pojawi się EP-ka w Black Turtle Records o nazwie „Rave After Rain” z dwoma energicznymi utworami, a w maju wyjdzie remix dla LETS TECHNO Records.

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud’s privacy policy.
Learn more

Load content

 

MaPa (Magda Pasierska)

Mój pierwszy kontakt z muzyką…

Mój pierwszy kontakt z muzyką wyglądał następująco – moja mama dośpiewuje drugi głos do moich dziecięcych piosenek.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Do tworzenia inspiruje mnie…

Całe życie mnie inspiruje. Inspirują mnie historie, które słyszę, to, co się dzieje na świecie. Inspiruje mnie też ruch ciała, taniec. Ruszające się ciało jest dla mnie pełne muzyki.

Nurt, w którym się poruszam…

Mapa sama w sobie jest gatunkiem. Blisko nam do techno i muzyki klubowej, world music, d’n’b, lecz miks tych stylów muzycznych daje specyficzny, mapowy koktajl. Polecam spróbować

Artysta, którego cenię…

Jest ich wielu, lecz czołówka to Erik Truffaz, Zap Mama, Björk, Beth Gibbons, Radiohead, Matthew Herbert i Jan Grabarek.

Narzędzia, które są mi nie zbędne do procesu tworzenia…

Piano elektryczne i dyktafon.

Moje dotychczasowe wydawnictwa…

To 5 płyt wydanych wraz z zespołem Me Myself and I oraz pierwsza mała „mapowa” płyta – „EP 1”.

Najbliższe plany…

Najbliższe plany to koncerty Mapy, którymi przedstawiamy naszą płytę „Wzywam Cię”

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Deakaluka (Adriel Linert)

Mój pierwszy kontakt z muzyką…

Dziadek muzyk, tata muzyk, więc można powiedzieć, że mam to we krwi. Świadome zainteresowanie muzyką zaczęło się jednak od Eminema. Później było słuchanie setów z klubów, aż samemu zacząłem grać muzykę na szkolnych dyskotekach. Po pewnym czasie zainteresowało mnie miksowanie ze sobą utworów. Kiedy już poznałem tajniki tego procesu, wkręciłem się w komputery i produkcję muzyczną.

Do tworzenia inspiruje mnie…

Główna inspiracja to Westbam oraz Hardy Hard i legendarne imprezy, takie jak Mayday czy Electric Kingdom. Najlepsze utwory powstają, gdy mam przełomy życiowe bądź przysłowiowego doła.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Nurt, w którym się poruszam…

Na ogół breaks, choć lubię w sumie wszystko. Grywam też house i techno.

Artysta, którego cenię…

Westbam. Idol i człowiek, który moim zdaniem jako jeden z niewielu w swoim gatunku stworzył ponad 10 hitów granych do dziś.

Narzędzia, które są mi nie zbędne do procesu tworzenia…

Laptop i słuchawki. Trzeba wiedzieć, co się chce wykreować i to w zupełności wystarczy. Zabawki typu keyboard MPC są dla mnie tylko dodatkiem, bez którego sobie poradzę.

Moje dotychczasowe wydawnictwa…

Swoje kawałki wydawałem głównie w Dirty Funk Records i Diesel Recordings.

Najbliższe plany…

Obecnie skupiam się na pracy i ghostprodukcji. Jestem akurat w trakcie „budowania życia” (kupna mieszkania itp.), ale album wisi w powietrzu.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

B A R T A (Mikołaj Barta)

Twój pierwszy kontakt z muzyką?

Nie będę tutaj oryginalny, ponieważ muzyka towarzyszyła mi od uzyskania świadomości, kiedy byłem jeszcze małym berbeciem. Nie była to jednak muzyka elektroniczna. Wychowałem się na Eminemie, Dr. Dre, 2Pacu, Notoriousie B.I.G, Ice Cube, Run DMC (których noszę na lewej ręce) i wielu innych artystach tego gatunku. Kiedy ktoś mnie pytał, czy rozumiem, o czym oni nawijają, nigdy nie byłem w stanie odpowiedzieć, ponieważ to beat zawsze skradał moje serce. Kolejnym przełomowym etapem w poznawaniu muzyki była twórczość Linkin Park, System of a Down oraz wielu artystów muzyki soul, funk, G-funk, ze względu na fakt, że tańczyłem popping przez około 10 lat. Finalnym odkryciem nurtu, który jest ze mną do dzisiaj, było natomiast uczestnictwo w festiwalu Audioriver dzięki mojej partnerce. Stojąc na Circusie, oniemiałem. Nie wiedziałem, co się ze mną dzieje i słuchając utworu za utworem przez cały spędzony tam czas, chodziłem nakręcony jak bombka. Pokochałem te brzmienia do tego stopnia, że wyjeżdżając z Płocka, podjąłem decyzję – tak, to jest to, co chce robić w życiu.

Co inspiruję Cię do tworzenia?

Mówiąc w skrócie – wszystko, co mnie otacza. Staram się we wszystkim szukać inspiracji. W tym, jaki dźwięk wydaje uderzenie łyżki o stół, poranny wiatr w domku nad jeziorem. Jak się czuję, robiąc zdjęcia na wyjeździe lub podczas lokalnych spacerów, ewentualnie tworząc kolejne wzory na czapkach, które produkuję. Emocje, jakie mnie ogarniają w czasie ogrywania różnych tytułów na konsoli czy w momencie przekopywania ton utworów na różnych platformach muzycznych, takich jak Spotify, SoundCloud, YouTube, w celu znalezienia „TEGO” dźwięku.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Nurt elektroniki, w którym się poruszasz…

Pisząc wprost techno, jednak jeśli mam się w to zagłębić bardziej, to sprawa już nie jest taka oczywista. Uwielbiam mnóstwo nurtów muzyki elektronicznej. Od ambientów, przez house, progressive house, detroit house, minimal techno, hard techno, na odmianach tribalowych oraz industrialnych kończąc. W swoich setach staram się przeprowadzać słuchaczy przez pewną podróż i buduje je jak opowieść. Zawsze jest wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Łączenie gatunków jest wspaniałą rzeczą, z drugiej zaś nie tak prostą, ponieważ musi być odpowiednia selekcja, żeby całość brzmiała spójnie.

Artysta, którego cenisz…

Od początku mojej podróży fascynują mnie artyści ze stajni Afterlife – Tale of Us, Adriatique, Stephan Bodzin, Mind Against, Fideles, Coeus, Mathame, Innellea, Paradoks i wielu innych. Natomiast z roku na rok poszerzałem gamę artystów o mocniejsze brzmienia i do grona moich inspiracji oraz ulubionych artystów, których ogromnie cenię za wkład w scenę muzyki elektronicznej, dołączyli/dołączyły Enrico Sangiuliano, D-Unity, Paula Temple, BAUGRUPPE90, Alignment, Klangkuenstler, Robert Hood oraz Giorgia Angiuli. Nie mogę tu pominąć polskich producentów, takich jak Michał Jabłoński, Manoid, Peter Fern, Max Tresher, Kuba Sojka, A_Gim czy Tom Rotzki.

Narzędzia do produkcji, które są Ci niezbędne…

Marzę o tym, by posiadać wspaniałe studio wyposażone w różny hardware, niestety jednak obecnie nie mam takich warunków. Moim obecnym studiem (i to mobilnym) są więc laptop, myszka i słuchawki, z których korzystam podczas klubowych setów. W zasadzie nic więcej nie potrzebuję, aby móc oddać się produkowaniu utworów.

Twoje dotychczasowe wydawnictwa…

Moja przygoda produkcyjna zaczęła się notabene nie dawno, ponieważ pierwszy album wydałem prawie w moje urodziny, czyli 03-12-2020. Od tego czasu do końca 2021 roku pojawiło się w sumie 9 minialbumów: Moon Presence – Techno Expedition (PL), North – Big Punch Records (UA), Trojmiasto EP – RedOn Records (UK), Genus – Leading Astray (ESP), Sea Tales – Cerebro (GR), Rijad – Ushuaia Music (HUN), Roots EP – BUNK3R R3CORDS (BE), Road To – Chaoz Recordings (PL), Philo EP – Triplepoint (USA-NY) • 5 remixów: Tom Rotzki – Most OFF – Dirty Stuff Records (PL), Tom Rotzki – Piano Thing – Dirty Stuff Records (PL), Marco Rossi – Resist – BUNK3R R3CORDS (BE), Patrick Branch – Floating Magnets – Luzztro Records (PL), Dan Morris ft. Natty M – Light a Fire – Botanica Records (UK) • 2 single na albumach typu Various Artists: Heavy Bones – Techno Expedition (PL), Sana – ThreeRecords (UK).

2022:
– Vanishing w wytwórni Geometrik (FR)

Pre-order:
– Measure – Kryptofabbrikk (DE)
– 404 – DualForce Records (PL)
– Doing (feat. Tom Rotzki) – Kaheru (PL)

Najbliższe plany…

Rok 2022 na pewno będzie rokiem oddechu i skupienia się na wytwórni Kaheru, która jest w trakcie wydawania swojego inauguracyjnego albumu VA, rozwijaniu cyklu wydarzeń o wdzięcznej nazwie „Tradycja” oraz nauce „hybrid setów”, co wcale nie oznacza zaprzestania produkcji. Moim celem i planem na ten rok jest dawanie przestrzeni ludziom do rozwijania swoich umiejętności muzycznych, wspieranie ich w tworzeniu własnych utworów, dawanie im szansy zaprezentowania się szerszej publice na eventach oraz nie zapominając o sobie – urozmaicenie swoich setów o wspomniane wyżej „hybrid sety” (inspirowanie się obecnymi występami Jabcaka). Dzień ma tylko 24h, rok 365dni, a planów jest od liku, dlatego widzę, że to już ten czas, aby ułożyć całość w spójny plan i przekuć słowa w czyny.

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud’s privacy policy.
Learn more

Load content

Laura & Profanumbeats

Wasz pierwszy kontakt z muzyką?

JAREK:  Przygoda z produkcją muzyki zaczęła się, gdy miałem 15-16 lat. Wtedy to bardzo prężnie rozwijający się polski hip-hop pokazał mi, że da się tworzyć muzykę w domu, mając jedynie komputer oraz kawałki, z których można samplować ciekawe fragmenty, by następnie robić z nich całkowicie nowe utwory.

LAURA: Swoją przygodę rozpoczęłam w wieku 5 lat, grając na pianinie i ucząc się śpiewu. Jestem absolwentką szkoły I stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w klasie fortepianu oraz Studia Wokalnego im. Jerzego Wasowskiego. W 2018 roku w ramach projektu My Name Is New, w wytwórni Kayax zostały wydane dwa single – „Jawa czy Sen” oraz „Tam”.  Oprócz tego na co dzień występuję w akustycznych składach oraz ze swoim jazz bandem – Laura Jazz Band,  z którym aranżujemy znane utwory na jazzowo, a także z DJ-em jako live act.

Sama miałam przygodę z produkcją muzyki i przez kilka lat się tym zajmowałam, tworząc muzykę dla siebie, ale cieszę się, że poznałam Jarka, bo jemu lepiej to wychodzi. Poza tym jest to bardzo pracochłonne, trzeba ciągle się w tym kierunku rozwijać, a mi trochę brakowało czasu. Teraz mogę się skupić na wokalu, komponowaniu melodii i pisaniu tekstów.

Co inspiruję Was do tworzenia?

LAURA i JAREK: Inspirują nas inni artyści, muzyka, której słuchamy i wydarzenia z życia.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Nurt elektroniki, w którym się poruszacie…

LAURA I JAREK: Jest bardzo dużo podgatunków muzyki elektronicznej i nie celujemy za specjalnie w jeden kierunek. Łączymy elementy m.in. popu, R&B, chilloutu, dubstepu, house’u, future bassu i staramy się, by te połączenia były smaczne oraz lekkie dla ucha.

Artysta, którego cenisz…

JAREK: Jest ich wielu, m.in. Flume, Disclosure, Rudimental, Maverick Sabre, Lemaitre, Becky Hill, The Glitch Mob, Netsky, Luwaks. Jeśli chodzi o polską scenę to na pewno XXanaxx, Mrozu, Sistars, Daria Zawiałow. Nie sposób wymienić wszystkich.

LAURA: Jessie Ware, Elderbrook, Disclosure, Becky Hill, Flume, Rudimental, Diplo, Disciples, Gorgon City,  George Maple, London Grammar, Duke Dumont, Calvin Harris, Axwell, Paul Woolford, XXanaxx i wielu innych.

Narzędzia do produkcji, które są Wam niezbędne…

Laptop, słuchawki, klawiatura sterująca MIDI i trochę instrumentów wirtualnych.

Wasze dotychczasowe wydawnictwa…

JAREK
– Produkcja utworu Łukasza Zagrobelnego – “Jeszcze nie raz” (2020)
– Remiks utworu “Size the day” Roberta Cichego, który znalazł się na jego ostatniej  płycie “3 & remixed” (2021)
– Kilka nagród w konkursie 2track na remiksy / reworki utworów takich artystów jak Ania Karwan, Dawid Podsiadło, Igor Herbut czy Sistars.

LAURA

My name is new ( Kayax) – dwa single: „Tam” oraz „Jawa czy sen”

Laura & Profanumbeats (Agora) – „Dream” oraz „Strong Weak Woman”

Najbliższe plany…

Udostępnienie kolejnych utworów. Przygotowanie materiału na koncerty i postaranie się, aby dotrzeć do jak największej grupy słuchaczy.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

TOM ROTZKI

Twój pierwszy kontakt z muzyką?

Nie potrafię dokładnie określić kiedy miałem pierwszy kontakt z muzyką, ponieważ jest ona obecna w moim życiu od najmłodszych lat, odkąd pamiętam. Moje produkcyjne początki to  głównie gatunek house, jednak z czasem zacząłem tworzyć coraz szybsze i cięższe u twory. Pod koniec 2020 roku wydałem pierwszą epkę w Dirty Stuff Records i to wydarzenie rozpoczęło nowy rozdział w moim muzycznym życiu.

Co inspiruję Cię do tworzenia?

W zasadzie to wszędzie szukam inspiracji. Słucham dużo podcastów techno, ale również często zdarza mi się słuchać zupełnie innych gatunków muzycznych, w tym tak dalekich od techno jak jazz czy hiphop. Nie widzę ograniczenia w tej kwestii. Potrafi mnie też zainspirować wszystko co jest wokół. Dźwięki miasta, hałas, odgłosy maszyn pracujących na budowie. W każdej chwili może mnie coś natchnąć do produkcji nowego utworu.

Nurt elektroniki, w którym się poruszasz…

Głównym nurtem, w którym się poruszam jest techno. Od cięższych i szybszych odmian do tych bardziej melodyjnych. Zawsze staram się żeby moje produkcje miały swój charakterystyczny groove przy czym każda kolejna była zupełnie inna od pozostałych.

Artysta, którego cenisz…

Cenię wielu artystów, ciężko mi wymienić wszystkich ale z polskiej sceny na pewno będą to: Max Tresher, Peter Fern, Kuba Sojka, A_Gim, Deas. Z zagranicy: Axel Karakasis, Robert Hood, Kwartz, Temudo

Narzędzia do produkcji, które są Ci niezbędne…

Na chwilę obecną korzystam z daw abletona, push 2 oraz instrumentów wirtualnych vst. Chciałbym kiedyś zacząć przygodę z systemem modularnym

Twoje dotychczasowe wydawnictwa…

• minialbumy EP
◦ Episode 1 – Frequency Speaks (2020)
◦ Episode II – Dirty Stuff Records (2020)
◦ Episode III – Dirty Stuff Records (2020)
◦ Episode IV – Dirty Stuff Records (2020)
◦ Episode V – Dirty Stuff Records (2021)
◦ Jameson – Techno Expedition (2021)
◦ Episode VI – Dirty Stuff Records (2021)
◦ System Down – Red ON Records (2021)
◦ AC1D – Skull Label (2021)
◦ Episode VII – Dirty Stuff Records (2021)
◦ Episode VIII – Dirty Stuff Records (2021)
◦ Episode IX – Dirty Stuff Records (2021)
◦ Ghost in the City – RedON Records (2021)
◦ I am the creator – Geometrik (2021)
◦ Expect – Dolma Records (2021)
◦ Atract – Chaoz Recordings (2021)
• remixy
◦ Dominic Delay – Techno Grounds – Finder records (2021)
◦ BARTA- Gdańsk – RedON Records (2021)
◦ Patrick Branch – Floating Magnets – Luzztro Records (2021)
◦ Lopez Dj & Raveon -Acid Juice – Luzztro Records (2021)
◦ Piur & Brusikiewicz – E36 – Luzztro Records (2021)
◦ Piur & Brusikiewicz – E36 alternative – Luzztro Records (2021)
◦ Audioground – Elevate – Dirty Stuff Records (2022)
◦ Profesor Saibertin – Angels – Luzztro Records (2022)
• va
◦ Doing – z B A R T A – Kaheru (2021)
◦ Destiny – Dual Force Records (2021)
łącznie 38 utworów na 16 epkach oraz dwóch VA plus 8 remixów.

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud’s privacy policy.
Learn more

Load content

Najbliższe plany…

Wraz z dwójką znajomych, Mikołajem Bartą i Tymoteuszem Więckiem stworzyliśmy nowy label Kaheru, którego nakładem ukazała się właśnie pierwsza składanka Various Artists. Chcę skupić się na kolejnych wydaniach we własnej wytworni, ale równocześnie pojawi się kilka moich remixow i epek w innych labelach, które bardzo cenię. Jestem także w trakcie realizacji projektu z muzyką mocno eksperymentalną, gatunkowo blisko ambientu.

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud’s privacy policy.
Learn more

Load content

Published May 19, 2022. Words by Elvis Strzelecki.