Electronic Beats Poland

CALETO RECORDS: Nasze płyty to hołd dla polskich brzmień undergroundowych

CALETO RECORDS – jakościowy polski label muzyczny już od 5 lat skupia się na promowaniu zróżnicowanych brzmień muzyki house: od minimalu pod deep- i tech-house. Właśnie ukazała się w ich katalogu składanka, na której tracki dostzrczyli wyłącznie polscy muzyczni producenci. Sprawdzamy więc co słychać w labelu rozmawiając z jego współwłaścicielem oraz również DJ-em – Krystianem Olszewskim.

Artur Wojtczak: Mija już 5 lat odkąd powołałeś do życia ( wraz z 7Horizons) label Caleto Records. Domyślam się, że założenie wytwórni to było swoiste marzenie…?

Krystian Olszewski (Caleto Records): Tak . Bardzo chciałem mieć swój label i wydawać w nim muzykę która jest mi najbardziej bliska. Już 10 lat temu zafascynowany wydawnictwami z takich wytwórni jak np. Dirt Crew , Heist czy Freerange miałem gdzieś w głowie pomysł, żeby w przyszłości stworzyć coś w tym stylu , label który będzie marką samą w sobie. Niestety nie bardzo wiedziałem jak się za to zabrać – aż do momentu, gdy nie poznałem Arka (7Horizons). Jak się okazało Arek wcześniej już miał doświadczenie w prowadzeniu wytwórni , ja natomiast przedstawiłem mu mój pomysł który siedział w głowie od paru lat i tak słowo od słowa założyliśmy Caleto Records. Ja pełnię funkcję A&R , ogarniam wydania itp – natomiast Arek jest człowiekiem od formalności (przygotowania kontraktów , wystawianie faktur za sprzedane płyty itp) Myślę ze świetnie się uzupełniamy i staramy się , żeby nasz label pod każdym względem był pro .

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud’s privacy policy.
Learn more

Load content

 

Jak z perspektywy czasu oceniasz tę decyzję – czy to dobry czas dla labeli muzycznych przy takim natłoku muzyki na rynku?

Doskonale zdawałem sobie sprawę z tego , że już w 2020 roku gdy otwieraliśmy nasz label na rynku muzycznym był ogromny przesyt muzyki.. Każdego dnia wydawane są tysiące numerów i przebić się przez to wszystko jest naprawdę ciężko . Wiadomo , że gdybyśmy zaczynali chociaż z 15 lat wcześniej to ten start byłby nieco inny choćby dlatego , że nie było wtedy tak dużo przypływu nowej muzyki . Tak więc to są trudne czasy dla mniejszych niezależnych labeli , ale jeśli robi się to z czystej zajawki , pasji to kazdy czas jest dobry by zacząć robić swoje . Wiadomo , że wydawanie tylko i wyłącznie utworów w formacie digital to jest dość ciężka sprawa .Trzeba też zaznaczyć , że coraz więcej producentów nie chce wydawać w mniej znanych wytwórniach na mp3 i wolą sami sprzedawać swoje numery na bandcampie chociażby . No chyba , że mają szanse wydać np w Poker Flacie u Steva Buga to już inna sprawa (śmiech) Dlatego wydawanie muzyki w formie fizycznej (mam tutaj na myśli winyl)  ma zupełnie inny odbiór i prestiż. Niestety tłoczenie płyt to kosztowny interes a nigdy nie wiesz jak dana płyta się przyjmie a od tego zależy sprzedaż.

Jaki był koncept całego projektu? Mam na myśli odmiany muzyki, selekcję nagrań, wybór miksów…

Początkowo Caleto to miała być wytwórnia bardziej nastawiona na house.. ale jak się okazało na przestrzeni tych 5 lat to i były wydania bardziej house’owe ale niekiedy też i bardziej minimalowe czy deep tech’owe . Wiesz obecnie producenci bardzo mieszają style w swoich produkcjach .. i trudno jest jednym słowem sprecyzować dany numer bo słychać w nich elementy i house’u i minimalu , czasem nawet i breakbeatu . Ja chcę wydawać numery który tak po prostu mi najbardziej “siedzą” . Sporo producentów wydających u nas to artyści , których słucham i cenię od lat jak np. Sakro , Arkady Antsyrev czy JNJS i jestem mega zadowolony , że chcieli wydawać również i u nas . Na pewno nie chce zamykać się mocno na określony styl wydań i wydawać podobne rzeczy, bo to na dłuższą metę może stać się po prostu nudne . Chce trochę poeksperymentować ale wiadomo ze z wyczuciem smaku bo można łatwo przesadzić w tym temacie .

Czy przez te 5 lat pojawiły się na rynku nowe odmiany muzyki tanecznej bądź wirtuozorscy, futurystyczni producenci, o których zabiegalibyście gdyby to nie była kwestia budżetu?

Tak jak wspominałem powyzej obecnie artyści eksperymentują , mieszając style i te numery trudno sprecyzować jak kiedyś .. z jednej strony jest to fajne bo ciągle można zaobserwować nowe zjawiska na rynku a z drugiej łatwo się w tym pogubić z racji intensywności przypływu

Jeśli nie była by to kwestia budżetowa to ja bardzo bym chciał wydawać w Caleto artystów z wieloletnim stażem którzy mają wyrobioną markę w branży tzw wyjadaczy. Myślę, że byłby to wielki prestiż dla nas gdyby na płytach z naszym logo wychodziły numery np. Steve’a Bug’a , Diego Krause , Jamesa Dextera czy też Janereta . To są marzenia ale kto wie .. może kiedyś!

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Najnowsza skladanka – Caleto Sampler VA Vol. 3 to prawdziwa 100% polska składanka – znajdziemy na niej numery takich artystów jak Jerry M. , Robsessive, SIM.ON I duetu Etat Cru ( Olschevski I Pawlescu) . Skąd ten dobór artystów?

Tak zgadza się . nasz trzeci sampler na vinylu to 100% made in Poland co nas bardzo cieszy ! Chcemy stawiać na naszych rodzimych producentów, bo uważam ze mają ogromny potencjał i niekiedy niewiele odstają poziomem od zagranicznych artystów.

Ta płyta jest chyba świetnym dowodem na to ze Polak potrafi w dobry house minimal ! Dobór artystów to był mega spontan . Ja i Pawlescu czyli Etat Cru mieliśmy już ukończony utwór ‘Jasmina” i bardzo nam zależało żeby wyszło to na winylu. Niestety jeden numer to za mało na solową EP więc powstał pomysł na składankę . Resztę chłopaków znałem już wcześniej , często coś mi podsyłali i tak jakoś wpadł pomysł o zaproszeniu ich na ten sampler . Jest to dla nich wyjątkowe wydanie bo dla każdego pierwsze na czarnej płycie . My jako Etat Cru debiutowaliśmy na poprzednim składaku.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Ten ósmy już release to swoisty hołd dla undergroundu.

Ta ósma płyta to bardziej taki „Homeland Trax” . To wydanie jest bardzo wymieszane , są elementy tech house’owe , oraz bardziej surowsze minimalowe.

Każdy numer jest inny ale oto w tej VA nam chodziło . Każdy znajdzie coś dla siebie myślę .. Z tego co wiem to na ten moment po 4 tygodniach od wydania na Deejay.de oraz Juno Records jest sold out pierwszej transzy – tak więc bardzo nas to cieszy . Myślę , że to faktycznie hołd dla polskich brzmień undergroundowych . Tak więc doceniajmy naszych bo mają chłopaki potencjał !

Czy brzmienia minimalowe dobrze przyjmują się w Polsce? Na jakie imprezy warto chodzić?

Hmm .. myślę , że w naszym kraju house , minimal mają pod górkę od kilku lat .. Prawda jest taka , że scena w Polsce jest zdominowana przez techno czy też organic od dłuższego czasu przez co trudno się przebić artystom grającym tworzącym te nasze klimaty w przeciwieństwie do chociażby naszych Zachodnich sąsiadów. Ale miejmy nadzieję , ze się to zmieni niebawem . Są u nas jednostki pasjonatów tej muzyki co może cieszyć i napawać optymizmem na przyszłość . Co do polecenia imprez to trudno mi powiedzieć z racji tego ze ostatnie 2 lata totalnie wyleciałem z imprezowego obiegu na rzecz bycia tatą i mężem i praktycznie każdy weekend spędzam w domu z rodziną . Ale jeśli miałbym polecić ciekawe miejsca w Polsce na których czasem są imprezy w naszym stylu to jak najbardziej Dom Technika i Schron w Poznaniu .. dorzuciłbym jeszcze Crackhouse i Drugi Dom w 3city . Na pewno znalazłoby się jeszcze parę ciekawych miejsc w stolicy czy też we Wrocławiu .

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Jakie są wasze plany jako wytwórni na rok 2025?

No ten rok zaczął się dość konkretnie , od wydania wspomnianego samplera 03 na winylu . Mamy już zaplanowane kilka wydań w formacie mp3 które zapewne niedługo ujrzą światło dzienne . Myślę , ze gdyby do końca roku wydać jeszcze jeden placek to byłoby już coś. Za bardzo nie wyglądamy w przyszłość bo zazwyczaj sporo rzeczy wychodziło na spontanie . Oczywiście panowie producenci jeśli macie jakieś solidne demówki – śmiało podrzucajcie nam na mejla! Jedno jest pewne – chcemy trzymać poziom i wydawać same solidne tracki . Są jeszcze małe plany żeby w tegoroczne lato zagrać parę showcase’ów w Polsce.

Published June 17, 2025. Words by Artur Wojtczak, photos by arch. własne.