![](https://res.cloudinary.com/electronic-beats/c_fill,q_auto,f_auto,ar_4:3,w_600/stage/uploads/sites/5/2024/07/image00004-1.jpeg)
![](https://res.cloudinary.com/electronic-beats/c_fit,q_auto,f_auto,w_1920/stage/uploads/sites/5/2021/10/dys111.png)
Label showcase: Dystopian
Czy istnieje muzyka, która lepiej pasuje do rytmu zachodnich cywilizacji, niż elektronika? Dźwięki stworzone przez maszyny zdają się doskonale wpisywać w imprezy w przestrzeniach starych fabryk; mrok spowijający klub odzwierciedla pesymizm i emocje, którą noszą w sobie członkowie post-industrialnych społeczeństw. Skrajnie czarne wizje przyszłości stały się bogatym źródłem inspiracji dla berlińskiej wytwórni Dystopian - i jeśli o mrocznym techno mowa, założony przez Rødhåda label jest jednym z jego najbardziej rozpoznawalnych ambasadorów.
![](https://res.cloudinary.com/electronic-beats/c_fit,q_auto,f_auto,w_720/stage/uploads/sites/5/2021/10/RODHAD_PRESS_SHOT.jpg)
Oświetlić mrok
Zanim Dystopian oficjalnie stał się wytwórnią, przez kilka lat funkcjonował jako kolektyw oraz cykl imprez o tej samej nazwie.
Berlińska publiczność poznała jego melancholijno-elektroniczną estetykę w 2009 roku, a wieść o bardzo dobrej organizacji i interesujących bookingach szybko rozeszła się po świecie. Bycie dj-em i promotorem w europejskiej stolicy techno nie należy do najłatwiejszych, ale wraz z rosnącą popularnością imprez (oraz samego Rødhåda jako ich kierownika), Dystopian postanowił uczynić krok naprzód. W 2012 roku niewielki kolektyw stał się wytwórnią z prawdziwego zdarzenia, wydał swoją pierwszą EP-kę Béton Brut, a niespełna 2 lata później pojawiła się przed nim propozycja nie do odrzucenia.
Ekipa Boiler Room zaproponowała im zorganizowanie showcase’u Dystopian w Berlinie – przed młodym, ale wystarczająco znanym w niemieckiej stolicy labelem stanęło niemałe zadanie, by pokazać się z jak najlepszej strony. Słowa dotrzymał, a występujący tego wieczora Ø [Phase], Vril, Alex.Do oraz Rødhåd zadbali o znakomitą selekcję i zostali doskonale przyjęci przez publiczność. Rok później, podczas 5. urodzin Boiler Room
Czy fakt bycia rodowitym berlińczykiem pomógł Rødhådowi w poprowadzeniu wytwórni ku takiemu rozwojowi? Z pewnością tak – życie w mieście, które wręcz oddycha muzyką techno, ma sporo zalet i umożliwia chłonięcie inspiracji każdego dnia.
Dziś nagrywają dla niej m.in. Monoloc, Jon Hester oraz wspomniany Alex.Do, a wśród reprezentowanych przez niej artystów (w ramach Hemisphere Agency) znajdują się Kangding Ray, Antigone, Recondite, Ayarcanę, Tijana T, Boston 168 czy FJAAK.
![](https://res.cloudinary.com/electronic-beats/c_fit,q_auto,f_auto,w_606/stage/uploads/sites/5/2021/10/dystopian_4.jpg)
![](https://res.cloudinary.com/electronic-beats/c_fit,q_auto,f_auto,w_606/stage/uploads/sites/5/2021/10/dddystopian-3-768x768-1.jpg)
Dystopian is watching you
Moim zdaniem dziś nie ma już czegoś takiego, jak “prawdziwy underground” – mówi Rødhåd o współczesnej scenie muzyki techno. Jednocześnie myślę, że najwyższa pora, byśmy na nowo zdefiniowali to słowo lub znaleźli dla niego nowe określenie.
Jeśli już jesteśmy przy określeniach: nazwa kolektywu oraz wytwórni nie jest przypadkowa. W kwestii muzyki, estetyki i symboliki label Rødhåda pełnymi garściami czerpie z mrocznych źródeł gatunku, jakim jest dystopia. Często sięga po inspiracje z brutalistycznej architektury czy futuryzmu, a nawet sparafrazował słynne, orwellowskie hasło Big Brother is watching you. Pesymistyczna, czarna wizja przyszłości z literatury fantastycznonaukowej to świat, w którym muzyka służy jako medium do przekazywania emocji bez słów, a klub – jako miejsce zapomnienia i oderwania się od codziennych problemów. Tam, gdzie światło gaśnie niemal do zera, można być sobą, pozwolić sobie na ekspresję, wyrzucić z siebie strach, negatywne sytuacje i bezradność.
Choć w Dystopian prym wiodą surowe, szorstkie i wyraziste brzmienia elektroniki, wytwórnia chce znaleźć sposób, by oświetlić ten mrok. Jej artyści to zarówno miłośnicy ciężkiego, mrocznego techno (z Rødhådem na czele), ale w jej szeregach znajdzie się miejsce również dla łagodniejszych brzmień. W bardziej emocjonalne, rytmiczne oblicza elektroniki zabierają słuchaczy m.in. Monoloc, Drumcell, Alex.Do, Jon Hester czy Recondite; industrialne, acidowe czy wręcz dubowe brzmienia pojawiają się u Armitage’a i Stone Edge’a.
Wytwórnia mocno stawia na relacje i rozwój każdego ze swoich artystów. Nie każdy musi kochać techno, ale liczy się to, by producenci mieli podobną estetykę, inspirowali się i tworzyli taką muzykę, jaka odpowiada im najbardziej.
![](https://res.cloudinary.com/electronic-beats/c_fit,q_auto,f_auto,w_720/stage/uploads/sites/5/2021/10/header10yearsdystopian.jpeg)
Przyszłość bez czarnych barw
Choć Dystopian może wydawać się smutnym, negatywnie nastawionym do świata kolektywem, pozory mylą. Wytwórnia z optymizmem patrzy w przyszłość, ale nie porzuca swojej estetyki i zamiłowania do mrocznego brzmienia elektroniki; pracuje nad pozyskaniem nowych artystów do swoich szeregów i ma nadzieję ruszyć z nimi w kolejną, wyjątkową trasę. W 2019 roku Dystopian hucznie świętował 10-lecie swojego istnienia, organizując klubowe tournee po całym świecie. W ramach trasy Rødhåd, artyści jego agencji oraz zaprzyjaźnieni muzycy odwiedzili m.in. Lipsk, Mediolan, Budapeszt, Montreal, Tokio, Tel Aviv, Glasgow czy Seul.
Jaka jest przyszłość mrocznego, dystopijnego techno i jak odnajduje się w obecnych trendach w muzyce elektronicznej?
Jestem zupełnie świadomy tego, jakie oczekiwania mają fani konkretnego gatunku i osoby często bywające w klubach. Na szczęście nie muszę zadowolić wszystkich – odpowiada Rødhåd.
Póki co nie zdradza żadnych szczegółów, niektóre z jego planów pokrzyżowała pandemia, ale ubiegły rok pokazał, jak bardzo zbliżamy się do tak inspirującego dla wytwórni obrazu świata. Muzyka spod znaku Dystopian z pewnością znajdzie sposób na to, by opowiedzieć tę historię na swój sposób – nawet, gdy Wielki Brat patrzy.
Published October 05, 2021. Words by Agata Omelańska.