Electronic Beats Poland

To właściwy czas, żeby wesprzeć społeczność muzyczną

COVID-19 zdestabilizował nie tylko funkcjonowanie rządów czy infrastrukturę zdrowia publicznego, ale uderzył w prawie każdy biznes.

W miarę rozprzestrzeniania się wirusa branże, zwłaszcza gastronomiczna, eventowa, klubowa, koncertowa czy festiwalowa stanęły w obliczu bankructwa. W następstwie dotyka to również samych artystów, którzy swoje przychody czerpią m.in. z występów na żywo. Pandemia pokazała nam, że branża muzyczna jest zupełnie nieprzygotowana na taką sytuację i wsparcie zwłaszcza mniejszych – klubów czy artystów, którzy bez regularnych występów czy imprez nie są w stanie się utrzymać.  Pokazuje to również wadliwy model podziału zysków panujący w przemyśle muzycznym i dosyć ograniczone możliwości dla samych fanów, którzy chcieliby wspierać swoich ulubionych artystów.

Globalna przerwa w odbywaniu się imprez jest szokiem dla całego muzycznego systemu.

Pozornie największe i wieloletnie wydarzenia, aż po instytucje kulturalne i kluby muszą przynajmniej na chwilę zniknąć. Chociaż może to być tylko tymczasowe i z pewnością po pandemii powoli wróci do normy, to efekt dla niektórych może być drastyczny. Wiele klubów bazuje na stałym tygodniowym przychodzie, co oznacza, że ​​wszelkie przerwy w ich działaniu pozbawiają zysków właścicieli, rezydentów i całą obsługę, co zwyczajnie może wymusić zamknięcie lokali.

Festiwale muzyczne są planowane i komunikowane z dużym wyprzedzeniem czasowym. Wiąże się to z szeregiem działań organizacyjnych, rezerwacjami infrastruktury festiwalowej i scenicznej, ekip montażowych czy bookingu samych artystów. To dla promotorów ważne decyzje i ogromne inwestycje finansowe, które w dużej części mogą zostać utracone. Nie ma żadnej ochrony finansowej czy ubezpieczenia na pokrycie strat na wypadek nie odbycia się imprezy, koncertu czy festiwalu. Tym samym efekt przedłużającej się pandemii odczuwalnie wpłynie na ekosystem kulturowy każdego kraju i może na stałe zmienić mapę odbywających się wydarzeń.

Teraz i Ty możesz zostać mecenasem!

Nadszedł czas, w którym my możemy zastanowić się i zadecydować, jak spożytkować pieniądze, które normalnie wykorzystalibyśmy na bilety na koncert, festiwal czy wyjście do klubu. Jeśli uznamy to za jedyny dochód jaki właściciele klubów, promotorzy imprez czy artyści otrzymają w nadchodzących miesiącach zrzutka ma uzasadnienie i sens.
Kluby wyszły nam na przeciw i same zainicjowały zbiórki. Pomocna stała się platforma zrzutka.pl, na której znaleźć możemy już:

LUZZTRO (link)

JASNA STRONA NOCY (link)

SZPITALNA 1 (link)

SAVE SMOLNA (link)

BILET WSPARCIA (link)

Z bardzo dobrą inicjatywą wyszła platforma biletowa Going. i pod hasłem “bilet wsparcia”, sam wybierasz swoją ulubioną inicjatywę czy klub i kupujesz symboliczny bilet. Wśród klubów znalazły sie m.in. : FOMO, SZPITALNA 1, JASNA 1, LUZZTRO, NIEBO, ISKRA, SPATIF. Lista stele rośnie i znajdziecie ją tu.

Muzyka nie jest za darmo!

Chociaż ostatnie lata rozwoju internetu przekonały wszystkich, że nie musimy płacić za muzykę, nadszedł czas, aby zastanowić się czy tak faktycznie jest i jak mało nasi ulubieni artyści mogą zarobić na tworzeniu muzyki, która często kosztuje ich ogrom czasu i pracy. Dla samych artystów najlepszą opcją przetrwania tego trudnego czasu, stał się kontakt ze swoimi fanami poprzez internet i streamy. W mediach społecznościowych pojawiło się wiele inicjatyw, które chcą pomagać klubom i samym artystom, żeby nie zostali zapomnieni, a tekże mogli sprzedawać swoje muzycznych produkcje poprzez sieć. Platformy typu Bandcamp czy Beatport pomagają w sprzeaży utworów bezpośrednio do fanów omijajać sieć dystrybucji tradycyjnej.

Wielu znanych i odnoszących sukcesy producentów współpracuje z innymi branżami jak moda, film czy reklama i to stanowi dla nich ogromne źródło zarobku. W ich przypadku trasy koncertowe pomagają im pozostać w świetle, być w kontakcie ze społecznością i w ich przypadku odwołanie występów jest jedynie przerwą. Dla muzyków niezależnych, którzy nie mają alternatywnych źródeł dochodów, każde odwołanie występu pogłębia i tak już niepewną sytuację finansową.

Dlatego w okolicznościach, w jakich znalazła się branża, artyści, promotorzy, organizatorzy koncertów czy właściciele klubów poprosili fanów o wsparcie, o powstrzymanie się od zwracania biletów, o zwroty kosztów za odwołane/przełożone już koncerty czy festiwale. Jest to ważne, żeby w tej chwili utrzymać cały ekosystem wydarzeń na żywo i klubów.

 

Merch sposobem na wsparcie.

Oprócz zakupów samej muzyki bezpośrednio od artystów czy dołożenie się do zrzutki możemy po prostu kupić merch, co wydaje się najbardziej fair dla osób szukających bardziej konkretnej nagrody za swój datek. Gadżety to nie tylko realne źródło dochodu dla większości artystów, wytwórni, kolektywów czy klubów, to także pewna kolebka kreatywności, gdzie współpraca muzyków z grafikami, projektantami i markami mody wyniosła tradycyjny merch na wyższy poziom. Sytuacja w jakiej wszyscy się znaleźliśmy to idealny czas, aby wesprzeć ulubioną inicjatywę kupując od niej jakaś rzecz. Np. ze Smolnej, Jasnej 1 lub Szpitalnej 1.

Innowacja na pomoc!

Najbardziej dochodowe modele biznesowe branży muzycznej nie wspierają artysty. Muzyka jest wyceniana jako towar i sprzedawana na rynku. Z platform streamingowych artyści nie otrzymują prawie żadnego zysku z pojedynczego odsłuchu, ponieważ jest oparty na przestarzałym modelu tantiem.

Jednym z najnowszych i najciekawszych sposobów, w jaki artyści mogą otrzymywać bezpośrednie finansowanie (i regularne wypłaty), jest nowy startup o nazwie Currents FM. Od momentu kiedy się pojawił artyści z globalnego podziemia uciekają do nowego modelu, który pozwala im udostępniać ich fanom ekskluzywne treści (playlisty, miksy, streamy, niepublikowane utwory) W zamian fani subskrybują ich kanały w koszcie przysłowiowej kawy, a artyści tworząc regularny kontent otrzymują bezpośrednie i realne przychody.

To co oferuje Currents FM jest znaczące – po raz pierwszy usługa muzyczna oparta na subskrypcji pozwala zdecydować, którzy artyści zasługują na twoje pieniądze zamiast dystrybuować je w oparciu o uniwersalne podejście, w którym najwięszy wpływ dociera do artystów z największą liczbą odtworzeń danego utworu.

Muzycy, producenci, DJ-e, promotorzy, kluby stanęły w obliczu masowego bezrobocia i to kolejny ważny moment, żeby pozostać solidarnym z całą społecznością muzyczną.

Zastanów się więc nad drobnym gestem przekazania pieniędzy na swój ulubiony klub, na transmisje na żywo pojawiającą się w mediach społecznościowych, zakup EP bezpośrednio od artysty lub niezależnej wytwórni czy zamawówienie merchu. Jeśli kupiłeś bilet na wydarzenie i wiesz, że zostanie przełożone nie zwracaj biletu.

Na koniec posłuchajcie oświadczenia organizatorów białostockiego UP TO DATE FESTIVAL

Oświadczenie ws. Up To Date Festival 2020

SŁUCHAJCIE UWAŻNIE, BO NIE BĘDZIEMY POWTARZAĆ

Gepostet von Up To Date Festival am Donnerstag, 2. April 2020

Published April 02, 2020. Words by Redakcja.