Electronic Beats Poland

MANOID i PYSH z tutorialem o produkcji w programie Ableton Live

Tych dwóch uznanych producentów przygotowało właśnie specjalny E-Book mający być przewodnikiem po środowisku Ableton Live. O samym pomyśle na podręcznik i o tym jak z niego korzystać, żeby tworzyć własną muzykę, z autorami rozmawia Artur Wojtczak.

Nieoczekiwanie wypuściliście na rynek swój podręcznik dotyczący produkcji muzyki elektronicznej w programie Ableton Live. Jak i kiedy powstał pomysł na taki właśnie projekt?

MANOID: Edukacją muzyczną zajmuję się już od ok. 7 lat. Uczyłem produkcji muzycznej w wielu szkołach w Warszawie oraz prowadziłem własne kursy. W ubiegłym roku otworzyłem Instytut Dźwięku – nowoczesną szkołę, w której skutecznie przekazujemy wiedzę o produkcji muzycznej i sztuki DJ-skiej. Z Flipem przyjaźnimy się od kilku lat i wspieramy w wybranej ścieżce. Pomysł stworzenia razem czegoś na czym obaj się znamy był naturalny. Do tego lubimy wkładać energię w coś, co służy innym. Wtedy wszyscy zyskują.

PYSH: Razem z Karolem edukujemy ludzi, czy to poprzez szkoły, w których pracowaliśmy, czy też internet. O napisaniu podręcznika rozmawialiśmy od dłuższego czasu, żeby stworzyć coś unikalnego w formie książkowej. Wzięliśmy udział w konkursie na stypendium z ramienia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które następnie zostało nam przyznane.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Czy idea zrodziła się z faktu, że coraz więcej osób w Polsce zaczyna produkować muzykę i wyszliście im naprzeciw?

MANOID: Bardzo mnie cieszy, że w Polsce coraz więcej osób produkuje muzykę. Poziom sceny rośnie, a chciałbym, żeby ona  rozkwitała. Jest jednak wiele osób, którzy potrzebują podstawowej wiedzy. Szczególnie podczas pierwszych kroków z oprogramowaniem Ableton Live – trudne może być zrozumienie anglojęzycznych instrukcji i odnalezienie się w muzycznej nomenklaturze. Dlatego nasza ideą było zrealizowanie książki po polsku, aby dotrzeć do jak najszerszego grona rodzimych muzyków.

 PYSH: Pisaliśmy podręcznik z myślą o tym, żeby stworzyć pomoc naukową dla ludzi stawiających swoje pierwsze kroki w produkcji lub z samym programem Live. Coraz więcej ludzi interesuje się kulturą elektroniczną, zaczyna komponować, więc jeżeli nasz Ebook o Ableton Live będzie im przydatny, to sprawi nam to ogromną radość.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Sami jesteście wiodącymi producentami w naszym kraju, wydajecie też poza Polską. Co jest obecnie najcięższym aspektem rynku muzycznego?


MANOID:
Dziękuję! Myślę, że jako producenci muzyczni, często staramy się wszystko robić sami. Jednak, żeby działać w środowisku nie wystarczy tylko tworzyć dobrą muzykę. Komunikacja, planowanie, bookingi, kontakty, PR – często odciągają od tego co najważniejsze – muzyki. Najtrudniejsze jest znalezienie odpowiedniego balansu: spokojnej przestrzeni twórczej i działającego managementu, który zwielokrotni nasz potencjał.

 PYSH: Dzięki Arturze, to bardzo miłe! Rynek muzyczny to niezły sajgon. Sama muzyka w dzisiejszych czasach nie wystarczy – chyba, że mówimy tu o prawdziwych talentach na miarę jeden na milion. Niekiedy sukces może być osiągnięty przez przypadek, dobry kontakt, lajka w social mediach, lub długoletnią pracę, ale najcięższym jest przebicie się, utrzymanie swojej pozycji na rynku przy jednoczesnym nie zgubieniu swojej pasji i frajdy czerpanej z muzyki.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Wasz eBook o Ableton Live ma 17 rozdziałów. Które opisane przez was w tym tutorialu elementy produkcji mogą uchodzić za najtrudniejsze?


MANOID:
Z doświadczenia wiem, że największą trudność sprawia aranżacja utworów – prowadzenie muzycznej opowieści w czasie. W książce jest rozdział ze wskazówkami na ten temat.  Kolejną bolączką jest miks – czyli doprowadzenia utworu do świetnego brzmienia. Jest to jednak temat na osobą publikacje.

PYSH: Zależy z której strony na nie patrzeć i jakiemu adresatowi zadamy to pytanie, ale zgadzam się z Karolem – aranżacja.

Czy ten podręcznik należy czytać od deski do deski, czy wyrywkowo – w zależności od potrzeb?

MANOID: Dla początkujących polecam czytać ten podręcznik od deski do deski. Podstawy programu zostały opisane wg sprawdzonej przeze mnie koncepcji. Jest to metodyka, którą wykorzystuje w Instytucie Dźwięku. Osoby z pewnym doświadczeniem w programie Ableton Live 10, mogą poszukać interesujących ich wątków.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

PYSH: Rozdziały zostały ułożone w odpowiedniej kolejności, aby czytający mógł przejść od zagadnień podstawowych do trudniejszych, więc raczej polecam go przeczytać od początku do końca.

Jak poszło wam w negocjacjach z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego (książka powstała dzięki dotacji)? Czy pracownicy tego resortu rozumieją muzykę elektroniczną i jej kulturotwórczy aspekt?

 PYSH: Nasz podręcznik o Ableton Live powstał przy wsparciu Ministerstwa Kultury i ich programu „Kultura w sieci”. Zgłosiliśmy projekt, który został zaakceptowany, a następnie otrzymaliśmy stypendium. Mam nadzieję, że to właśnie świadczy o przychylnym nastawieniu tego resortu to muzyki elektronicznej.

Published October 20, 2020. Words by Artur Wojtczak.