Cyklicznie przedstawiamy wam najnowsze produkcje polskich DJ-ów i beatmakerów działających w szeroko rozumianym obszarze muzyki tanecznej: od house i garage po dub techno w ramach Clubland Polska. Dziś zrobimy spory krok w tył – zainspirowani nadchodzącą książką „30 lat sceny techno w Polsce” i przedstawimy wam polskie produkcje klubowe z lat 1988 – 2000. Będą tu zalążki tzw. Proto-house, zabawy z estetyką hip-house oraz pierwsze techno-produkcje. Część teledysków może się wydać szalenie archaiczna i naiwna w wymowie, ale nie oceniajmy, tylko okażmy respekt protoplastom tej muzyki w Polsce.
Koniec lat 80. – wtedy się działo.
To oczywiście dwa programy telewizyjne, nieliczne drukowane magazyny muzyczne, kasety pirackie będące kopiami przywożonych z Zachodu składanek i albumów.
O tzw. „Drugim Lecie Miłości” i związanych z nim narkotykach oraz nowej syntetycznej, tworzonej przez komputery muzyce house pisano jako o swoistej sensacji.
W latach 1986 – 1988 redaktor „Magazynu Muzycznego” – Roman Rogowiecki relacjonował o gorączce house i ecstasy w Londynie, analizował zaczątek kultury acid -house.
Zmarły kilka lat temu juror „Idola” – Robert Leszczyński założył rubrykę „Rap’n’House 4U” w młodzieżowym dwutygodniku „Na Przełaj”, a Bogdan Fabiański w polskim radio grał dużo house’owych i New Beatowych nowości z winyli. Acidowe brzmienia i New Beat, jako nowy „Sound of Belgium” traktowane były jednak wciąż jako sensacja jednego sezonu. Winylowe składanki licencyjne PRL-owskiej wytwórni Arston: „House – muzyka komputerowa” i „Come Back To Me” (1988) przeszły na rynku bez większego echa. Minęło trochę czasu, aż pojawiły się pierwsze polskie techno-house’owe produkcje Tubylców Betonu, duetu Max i Kelner, a potem T-34, Nazara i Jamrose (m.in. dla włoskiego labelu Disco Magic, który zaczął wtedy wydawać płyty z italo- house).
Poniżej nasz dźwiękowo-wizualny przelot przez wybrane taneczne produkcje aż do roku 2000! Made in Poland!
NAZAR – INOUT 1991
Duet Nazar zadebiutował w 1991 roku płytą z tanecznym popem, ale znajdowały się tam znakomite numery w estetyce hip-house. Na kolejnych płytach Nazar wydawał kolejne taneczne produkcje, a zwieńczeniem była jak dotąd ostatnia płyta „Kosmos” z utworami drum’n’bassowymi i latino-house’em.
By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy. Learn more
Tubylcy Betonu byli formacją noise’owo-acidową szukającą swojego miejsca w gatunku rave, jaki zaczynał być grany w Manchesterze przez formacje takie jak The Farm. W tym roku wyczekujcie specjalnego house’owego editu jednego z ich kawałków.
By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy. Learn more
Płyta Techno Terror” duetu Max i Kelner to eksperymenty elektroniczne w połączeniu z rapem. Początki zespołu sięgają 1987, kiedy dwóch muzyków związanych z polską sceną punkrockową oraz reggae’ową: wokalista i gitarzysta Robert “Max” Brylewski (wówczas Armia, Brygada Kryzys i Izrael) oraz Paweł “Kelner” Rozwadowski (wówczas Deuter i ex-Izrael) zaczęli wspólnie nagrywać zainspirowani nową muzyką taneczną z Zachodu.
By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy. Learn more
Kaseta duetu T-34 wydana przez Bass Music zawierała naklejkę: „Polskie techno-trance” i jest do dziś do znalezienia na rosyjskich forach muzycznych jako nielegalny download. Album zawierał również cover singla „Orinoco Flow” Enya.
By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy. Learn more
O Modfunk można by pisać bardzo, bardzo długo i pewnie temu duetowi poświęcimy kiedyś oddzielny felieton. Piotr Jarecki i Martin Tigermaan odegrali niebagatelną rolę na polskiej scenie. Znacie ich i z kultowych składanek Pepsi Faza i albumów jak „Superfuzja” czy „Emo Funk”, remiksy Modfunk wspominaliśmy też w cyklu Clubland Polska niejednokrotnie. Dziś przypomnienie singla z końca lat 90. „Taxi Boy”.
By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy. Learn more
Ventylator był odkryciem Liroya i jednym z niewielu zespołów, jaki udało się wydać płytę z techno w polskim majorsie (Warner Music Poland). Oprócz albumu o tym samym tytule ukazał się też winylowy maxi-singiel. O historii wokół zespołu przeczytacie w ich autorskim felietonie w książce „30 lat sceny techno w Polsce”.
By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy. Learn more
Duet Millennium zadebiutował w 1995 roku kasetą „A Teraz Polska” prezentując własne oblicze stylistyki techno i Euro-house. Wydana 2 lata później płyta „Self” pokazała ich bardzo dojrzałe, w pełni techniczne oblicze Krzysztof Kłubo (aka DJ Phobos, Kris Klubo) i Tomasz Rożek (aka Tom Horn, TR) grali na bardzo wielu dużych imprezach, np. Mayday.
By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy. Learn more
Jamrose dość niesłusznie wpychany jest w niechlubną szufladkę polskiego dance. Maciej Jamroz i Rafał Bielski eksperymentowali z muzyką house i techno, czego efektem, było wydanie płyty „Techno Machine” w 1993 roku. Na longplayu udzielała się wokalnie Kasia Lesing, której wysamplowany głos znajdziecie również na płycie Pejzaż „Blues”. Ciekawostką były również 2 maxi-single winylowe z Euro-house’em , jakie Jamrose opublikował we włoskiej Discomagic.
By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy. Learn more
Projekt Futro, czyli Novika, Wojtek Appel i Konrad Kucz to nieodżałowany downtempowy zespół, jaki nam wszystkim kojarzy się ze złotymi latami Radiostacji i klubami takimi jak Piekarnia czy Muza. Na składance Pepsi Faza w roku ’00 pojawiła się piosenka „Where is The Love”, potem remiksowana m.in. przez Mechanix, a która otwierała następnie album pod tytułem… ” Futro”. Tracki zespołu remiksowali m.in. Adamus i Envee.
By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy. Learn more