Electronic Beats Poland

20 lat z Tomb Raider

Published on October 30, 2016 09:30 Berlin Time

20 lat – w Stanach Zjednoczonych brakuje Larze Croft już tylko roku do osiągnięcia pełnoletności. Dwie dekady temu, do sprzedaży trafiła pierwsza odsłona „Tomb Raidera”, która na wiele lat zmieniła rynek gier komputerowych. Tak potoczyło się to później:

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy.
Learn more

Load video

INDIANA JONES

Gdy młoda firma Eidos myślała nad tym, kto ma zostać bohaterem ich projektu, na początku byli przekonani, że najlepszą decyzję będzie chłop na schwał przypominający legendarnego Indianę Jonesa. Potem jednak uświadomili sobie, że George Lucas nie jest najmilszym typem na świecie i gdyby protagonista chociaż trochę przypominał jego bohatera pozew pogrążyłby firmę, zanim ta na dobre by się rozkręciła. Ostatecznie więc twórcy zdecydowali, że główny bohater będzie miał duże cycki, krótkie spodenki i będzie tak bardzo różnił się od Jonesa, jak to tylko możliwe. Prace nad premierową odsłoną serii ruszyły w 1993, a swoje zwieńczenie miały w październiku trzy lata później.

MILIONY I ODSŁONY

Pierwszy „Tomb Raider” sprzedał się w ilości 7,5 milionów egzemplarzy, zachwycając fanów na całym świecie swoją mieszanką akcji i trudnych do rozwiązania zagadek. Tytuł zebrał setki pozytywnych recenzji w niemal każdym znaczącym medium, a tysiące nastoletnich chłopców rozwieszało sobie plakaty Lary z wielkim cycem na ścianach swoich pokojów.

SEKSIZM?

Właśnie ta ostatnia rzecz często podnoszona jest przez ludzi pogardzających grami. Wielki biust Lary w ich oczach przyćmiewa fakt, że Croft złamała setki niepisanych zasad świata gier. Obok Ms. Pacman, Lara jest jedyną gwiazdą komputerowej ekstraklasy. W czasach, gdy „Tomb Raider” miał swoją premierę nikt nie myślał o tym, aby namawiać (w większości) męskich graczy do tego, aby wcielili się w dziewczynę. Dodajmy do tego wspaniałą grafikę i kinowe podejście do tytułu i otrzymujemy grę, która spowodowała, że Eidos zakończył rok 1996 nie z przewidywaną stratą na poziomie 3 milionów dolarów, a z 15 milionami na plusie.

3H

Eidos nie miał zamiaru się lenić po tym, jak rozbili bank swoją nową grą i w ciągu następnych dwóch lat do sprzedaży trafiły dwie kolejne części przygód Lary. „Dwójka” zresztą ustaliła, do dzisiaj nie pobity, rekord sprzedaży w historii cyklu na poziomie 8 milionów kopii, ale żaden z sequeli nie powtórzył recenzenckiego sukcesu oryginału.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy.
Learn more

Load video

ANGELINA

Popularność „TR” nie umknęła mocarzom Hollywoodu i w 2001 roku do kin trafiła ekranizacja zatytułowana po prostu „Lara Croft: Tomb Raider”. Film z łatwością podwoił swój budżet plasujący się na poziomie 115 milionów dolarów i dziś jest piątą najbardziej lukratywną adaptacją gier w historii. Jego sequel już tak dobrze sobie nie poradził i był ostatnią okazją do zobaczenia Angeliny Jolie w roli pani archeolog. Co dziwne, od momentu wydania pierwszego filmu, gry o Larze zaczęły wyglądać coraz słabiej, a ich odbiór wśród fanów był coraz gorszy. Nawet jeśli udawało się twórcom odnieść komercyjny sukces, nie mogli się oni nawet zbliżyć do poziomu, na który wspięli się przy okazji pierwszych dwóch odsłon. Dlatego po 2003 roku, 8 grach wydawanych co 12 miesiący, przyszedł czas na przerwę.

REBOOT

2006 to powrót Lary, w którym twórcy zerwali z przeszłością bohaterki, opowiadając jej historię od nowa. Gra z podtytułem „Legend” zebrała w większości pozytywne recenzje i sprzedała ponad 4 miliony kopii. Niestety chwilę potem premierę miała pierwsza odsłona „Uncharted”, która zrzuciła Larę z tronu królowej przygodówek. Kolejne 7 lat to okres, w którym fani musieli pogodzić się z tym, że Lara już nie powróci i trzeba się przyzwyczaić do Nathana Drake’a, jako pierwszego archeologa świata gier. Jednak kolejny reboot serii tworzony pod okiem Square Enix, a nie Eidosu spowodował, że Lara powróciła do łask.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy.
Learn more

Load video

DZIEWCZYNKA

W 2013 roku mogliśmy poznać historię tego, jak młoda dziewczyna Lara Croft, zamieniła się w legendarną panią archeolog. Mieliśmy okazję zobaczyć jak Lara po raz pierwszy zabija człowieka, jak zmienia się z miłej 20-latki w kobietę, która zrobi wszystko, aby przeżyć. Tytuł obudził w fanach nadzieję na nowe lepsze jutro, co potwierdziła następna odsłona jej historii wydana w 2015 roku na Xboxach, a która na PS4 trafiła 11 października tego roku. Według niektórych (jak „The Times”), była to najlepsza gra w historii serii, ale wierzymy, że to miano będzie się należało każdej kolejnej edycji „Tomb Raidera”.