Electronic Beats Poland

TVB: Garage to hybrydowy gatunek czerpiący inspiracje z hip-hopu, dnb , popu i grime

TVB, czyli Tomek Leśniewski to garage'owy producent z Wrocławia, który wydał właśnie swój pierwszy pełnoprawny album 'The Very Bass" w stołecznym U Know Me Records. Płyta jest jedną z najlepszych wydanych w roku 2023 i z przyjemnością umówiliśmy się z TVB na rozmowę.

Tomku, rozmawiamy z okazji wydania twojego pierwszego pełnoprawnego albumu na UKM, ale chciałbym byś opowiedział jak zaczęła się Twoja współpraca z tym warszawskim labelem – wydali bowiem wcześniej 2 twoje EPki.

Z UKM, czyli Grohem spotkaliśmy się przypadkowo 2019 roku we Wrocławiu na Nocnym Targu Tęczowa. Mieszkałem zaledwie 200 metrów od tego miejsca i mimo niesprzyjającej pogody postanowiłem, że wpadnę spotkać się z DJ-em Buszkersem, którego wcześniej miałem okazje znać jedynie z sieci ( zagrał mój Grammatik – Friko (TVB bootleg) w Radiu Kampus). Po chwili rozmowy okazało się, że jednak rozmawiam z Grohem. Kilka dni później wysłałem mu bit „Czekam Przed Wejściem” z Anią Dudek na wokalu i tak się zaczęło! Ta sytuacja pokazuje, że w życiu nie ma przypadków.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Twój album o doskonale dobranym tytule „The Very Bass” wpisuje się w prawdziwy revival brzmień brytyjskich: wspomnijmy tu imprezy garage czy jungle w K-Barze, nowa EP-kę Poznaniaków z Wavy. czy ogromną popularność Świętego Bassu…

Muzyka lubi zataczać koło dlatego bardzo mnie cieszy powrót do brzmień lat 90. Elementy produkcji MJ Cole, Zed Bias czy El-B stworzone 20 lat temu świetnie odnajdują się w dzisiejszych nowoczesnych produkcjach nie tylko w UKG, ale ogólnie w muzyce elektronicznej.

Myślę, że jedną z przyczyn powrotu jest fakt, że dzisiejsi 20 latkowie, którzy czy chcieli czy nie – słuchali w bardzo młodym wieku muzyki swoich rodziców. W Polsce faktycznie krystalizuje się scena producentów bass music. Dało się to zauważyć m.in. podczas pierwszych urodzin Świetego Bassu w  Praga Centrum gdzie grałem warm up z Wavy. Świetną robotę zrobiły też Ciarki zbierając większość krajowych bass producentów na 2 składankach. Takie release’y bardzo dobrze ukazują to zjawisko. Widać po takich akcjach, że dołączają kolejni producenci/ DJ-e , którzy albo teraz poczuli zajawkę na ten styl albo wcześniej nie mieli platformy by się pokazać.

Jak zaczęła się Twoja zajawka na muzykę taneczną: kogo słuchałeś, do jakich klubów chodziłeś?

Moje początki to miasto Łódź, w którym się wychowałem i do 19-go roku życia mieszkałem.
Jako nastolatek słuchałem dużo muzyki artystów takich jak:  Kaliber 44, Grammatik, Busta Rhymes czy The Prodigy. Myślę, że kiedy wychodziłem do klubów w latach ’99-’01 , panowała na mieście mieszanka drum and bassu ( lub jungle ) i happy hardcore, techno czyli muzyczna esencja wczesnych Parad Wolności.

W 2000 znalazłem się w klubie Forum Fabricum gdzie z głośników leciało UK garage. Było to niesamowicie świeże doznanie. Polubiłem ten styl, był mroczny a zarazem elegancki.

Po drodze miałem możliwość miesięcznego pobytu w Londynie i odwiedzenia Velvet Rooms czy Ministry Of Sound oraz Brighton w czasie gdy Fatboy Slim wypuścił swój klasyk  “Rockaffela Skunk”. Później była przeprowadzka do Wrocławia i granie breakbeatowych imprez w nowootwartej Drodze do Mekki oraz współprowadzenie przez 7 lat z Wuja ( My head Is Dubby) audycji Broken Beats w raczkującym wtedy Radiu Luz.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Muzyka breakbeatowa , 2 Step czy garage jest mocno powiązana w hip-hopem. I ty również masz na koncie doskonałą współpracę – m.in. z Miłym ATZ czy Pezetem… Jak do tego doszło?

To, co naprawdę kocham w garage’u to samplowanie międzygatunkowe. Garage nowej ery nie ogranicza się do określonego zestawu zasad : to hybrydowy gatunek czerpiący inspiracje z hip-hopu, dnb ,popu, grime i nie tylko. Współpraca z legendą polskiego hip hopu Pezetem to dla mnie wielkie wyróżnienie.

Doszło do niej dzięki muzyce. Pezet szukał na nowy swój album muzyki z podwórka UK Bass – a ja ją miałem. Dzięki przytomności Groha mój demo bit wylądował na słuchawkach Pawła z Ursynowa. Do numeru Pezet zaprosił prze kota Miłego Atz, z którym od razu złapaliśmy wspólny flow i tak powstał utwór „Święty Bass”

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Album jest niejako podzielony na dwie części: utwory bardziej klubowe oraz uliczne – nagrane z raperami. Całość otwiera znakomite „Next Page” z basami jak u Buriala, mamy też zbasowane „Serce” i przebojowy, wokalny „Znikam na Chwilę” w którym śpiewa Mila. A przeciwwagą dla nich są tracki z udziałem raperów: „Plansza” czy Niech idzie”. Muszę przyznać, że ten miks brzmi dla mnie idealnie. Czy taki był Twój zamysł płyty od początku?

Po wydaniu 2 epek „Moment” i „Agrest” naturalna rzeczą było skoncentrowanie się na albumie. Wymyśliłem sobie, że nadal będą kłaść nacisk na ciekawe brzmienie, różne rytmy i różnorodność podejść estetycznych tylko wtedy muzyka dla mnie pozostanie interesująca.

Chciałem zrobić album, który słuchacz będzie mógł przesłuchać od początku do końca z „no skips”. Uznałem, że współpraca z utalentowanymi ludźmi tylko zwiększy taką możliwość.

Z Milą Jankowską wspólną płaszczyzną była chęć stworzenia utworu lekkiego, melodyjnego z 2 stepowym vibem. Z Bryndalem poznałem się po koncercie Pezeta we Wrocławiu i jako fan jego tembru chciałem go usłyszeć na zadymionym, przestrzennym, basowym tracku. Cheeba to weteran sceny nawijaczy na imprezach drum and bassowych w kraju. Musiało do tego prędzej czy później dojść. W przypadku JupiJej i Marceli Bobera to Atz zaproponował by wystąpili na tym 4×4 bicie. Okazało się, że chłopaki zaprezentowali wokal, który różni się od ich własnego materiału i to był strzał w dziesiątkę. Krzaquu odkrylem niedawno ,ale czuję ze ten 18 letni MC może sporo namieszać na scenie hip hop i nie tylko, who knows!

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Trzeba przyznać, że wielkim atutem albumu jest jego brzmienie. Czy to była sugestia U Know Me, by masteringiem i miksem zajał się Envee?

Wytypowanie Enveego by zajął się mixem i masterem było kapitalna decyzją U know Me. Zapanował nad całą orkiestrą chaosu jaką mu w śladach wysłałem w bardzo pomocny i profesjonalny sposób.

Sound, zarówno na winylu jak i w digitalu udało się uchwycić w taki sposób jak sobie wyobrażałem lub nawet lepiej !

Jestem bardzo wdzięczny, że mogłem z Envee’m działać!! Mam nadzieje, ze będziemy jeszcze współpracować.

Gdybyś miał teraz duży budżet i mógł wydać „remix album”, jakich DJ-ów i producentów zaprosiłbyś do stworzenia reinterpretacji oryginałów?

Gdybyś miał teraz duży budżet i mógł wydać „remix album”, jakich DJ-ów i producentów zaprosiłbyś do stworzenia reinterpretacji oryginałów?

Duży budże, to ja rozumiem, że można poszaleć ! (śmiech) Proponuję: Bekey, Overmono, Ivy Lab, Sam Binga (ponownie) , Burial, Machinedrum, Sbtrkt, Jamie XX.

Przy okazji naszego wywiadu, publikujemy również Twój ekskluzywny mix – jaka jest jego historia i idea?

Shout Out To New School Shout Out To Leaders Mix to zestawienie producentów, którzy od lat jak i ostatnio mają na mnie wpływ. Muzycznie w tym secie nie gonię za turbo- nowymi wydawnictwami stawiam bardziej na przełomowe patenty producenckie.
Warto wiedzieć skąd dane brzmienie pochodzi.

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud’s privacy policy.
Learn more

Load content

Jakie są Twoje 3 ulubione klasyki klubowe, które wciąż działają na parkiecie?

Azzido da bass – dooms night (timo maas remix)

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

 

Roni Size – Brown Paper Bag

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

 

The Streets – Has It Come to This?

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

 

Published October 08, 2023. Words by Artur Wojtczak, photos by Wiktoria Bojanko.